Månadens författare eller figur

19 Sep

Therese på Biblanbloggen skriver om Trasig. Kul!

”Mårten Melins nya bok Trasig handlar bland mycket annat om svartsjuka, ångesten efter att en kondom spruckit, de smått gryende tankarna på att kanske ändå bli förälder och triangeldramat som blir av detta. Berättelsen är både lättläst och spännande och skildras främst ur en tonårig killes perspektiv. En mycket bra bok om ett ganska tungt ämne som en eventuell och oplanerad graviditet kan vara.”

Och på Bokbiten skriver Erika också om boken. Det är också roligt!

”Jag tycker det här är en riktigt bra bok, framför allt gillar jag att den är skriven ur en killes perspektiv. Vi får följa hans tankar kring att eventuellt bli pappa. Jag fascineras av hur Mårten Melin träffar så rätt med språket trots att boken är både kort och lättläst. Rekommenderas!”

Och så är jag månadens författare på Örebros stadsbibliotek. Det var ju trevligt! Nicholas Haldosen skriver så här fint om mig och mina böcker:

”En del tycker att dikter är svåra att läsa. Men Mårten Melin gör det både enkelt och härligt.

När hösten faller på, när kvällarna blir mörka och vinden kallare, då är det skönt att värma sig. Inte bara händer eller fötter eller öron. Nej, även inuti. Då kan en dikt vara alldeles rätt! Och gärna en av Mårten Melin.

Mårten Melin har skrivit många bra böcker, snart tjugo stycken. En av mina absoluta favoriter är ”Som trolleri”, en bok som var med och tävlade om Barnens Romanpris i år. ”Som trolleri” är en fascinerande historia om att bli häftigt förälskad, nästan mot sin vilja och bortom allt förnuft. Den boken har nyss också fått Nils Holgersson-plaketten, ett pris som delas ut för förra årets bästa barn- och ungdomsbok av Svensk Biblioteksförening. Rekommenderas starkt!

En annan bok av Mårten Melin som många kanske har hört talas om är ”Jävla Lucia”. Bara titeln väcker läslust! Och läslust är något som Mårten vet mycket om. Förutom att han är utbildad bibliotekarie är han också skrivpedagog. Från sitt hem i Lund åker han ut och besöker skolor över hela landet, för att skriva tillsammans med barn och unga.

Mårten Melin har också gett ut flera lättlästa böcker. Böcker som alla – även den som vill ha eller behöver lite lättare text – kan läsa. ”Så sjukt kär” är en av dessa.

Sedan har vi hans fantastiska lättlästa diktsamlingar: ”Mera glass i däcken”, ”Varm tass i mörkret”, ”Ett värmeljus i din skalle” och ”Du är ett moln”.
Många dikter Mårten skrivit handlar om kärlek, det där som både är så härligt och som kan vara så svårt. Visst känner man igen sig i till exempel dikten ”Du är eksem” (hämtad ur ”Du är ett moln”)?:

”När du går förbi
kliar det i kroppen,
inuti kroppen,
där man inte kan klia tillbaka.

Jag svettas och skakar,
blir alldeles torr i halsen,
säkert allergisk

mot att vara kär.”

Så här fyndiga och bra är nästan alla Mårtens dikter. Och i januari kommer hans nästa diktsamling ”Jag är världen” ut. Ser fram emot att läsa den!”

