Mårten i repris

18 Aug

Alltid roligt när saker händer för första gången. Om det inte är något tråkigt förstås. Men det här är kul. I Bamse nr 12 för i år har jag med en serie. Och det är en repris! Det är första gången en serie som jag skrivit är repriserad i Bamsetidningen, reprisen på Bamse och Vasa var ju i en specialtidning. Lite coolt är det ändå. (Även om det hade varit trevligare med en tidning helt utan repriser.) Och ett riktigt bra nummer är det!

Min repris är faktiskt den första Bamseserie jag skrev: ”Mini-Hopp spelar piano”, tecknad av Lars Bällsten och Ann Härdfeldt. Jag skrev serien 2002 och lånade ur en dikt från min första bok Mera glass i däcken, som då ännu inte var publicerad:

lillebror lägger sej raklång
över alla pianotangenterna
och så spelar han alla låtar
som finns i hela världen
på en gång

”Mini-Hopp spelar piano” publicerades första gången i Bamse nr 13/2003. Då hade Mera glass i däcken kommit ut, men det var nog inte allt för många som kände igen det där med pianotangenterna …

Ett svar to “Mårten i repris”

  1. Melissa 02 september 2011 den 2:35 e m #

    Åh den nya Bamse tidningen köpte jag i Onsdags i Tingsryd.
    Härligt nummer helt klart!

    Ps. Du har klart helt bra böcker + Du äger 😀

    Med vänliga hälsningar: Melissa

Kommentarer inaktiverade.

