Trasigt brev

17 Aug

Idag damp ett stort kuvert från Hegas ner på hallgolvet. I kuvertet låg ett ex av Trasig och följande recension från BTJ-häftet 17/2011:

”Den här lilla romanen är skriven ur en killes perspektiv. Han är 16 år och går på estetisk linje på gymnasiet och har trasslat in sig med en något äldre tjej, Ida, skolans skönhet, som går på naturvetenskapligt program. Det enda de har gemensamt är sexualiteten, där Ida har varit initiativtagaren. Nu vill jagberättaren avsluta kontakten, men Ida är svartsjuk och hotar med att hon är gravid, när hon får klart för sig att han blivit kär i en annan. Det blir några veckor av ångest, innan han får klart för sig att faran är över. Detta är en spännande och lättläst berättelse på ett enkelt talspråk, och det intressanta är att det mesta av oron för den eventuella graviditeten egentligen utspelas inom den unga manliga huvudpersonen. Av det skälet torde den kunna bli tillräckligt lockande för ungdomar i behov av lättillgängliga texter. Även om formen är enkel är innehållet av existentiell betydelse för de flesta tonåringar.” – Britta Broberg.

Så det var ju trevligt! Boken är fin, lite 1990-retro vilket säkert är inne nu … En rolig sak slog mig, den här boken påminner mycket om hur jag skrev när jag sökte till Skrivarlinjen i Skurup 1999. Jag hoppas återkomma till Max, jag har några idéer …

Jag har också fått recensioner på mina två nya Nypon-böcker, de kommer inom kort. Men den som är väldigt nyfiken kan gå in på ”Böcker”-fliken och läsa, jag har lagt ut alla tre nya böcker där med sedvanliga BTJ-recensionsutdrag.

Och apropå Nypon, så … nä, den nyheten tar vi också i ett annat inlägg. Kommer snart!

2 svar to “Trasigt brev”

  1. Staffan 17 augusti 2011 den 6:24 e m #

    Ja omslaget och typografin andas verkligen 90-tal! Ska bli kul att läsa! Och en sak som jag antagligen inte får avslöja kommer ju att passa jäkligt bra till denna bok! 🙂

  2. Mårten 17 augusti 2011 den 9:19 e m #

    Just det, en till sak att hemlighålla! Om det nu blir så … (Nu blev ni andra nyfikna va?)

Kommentarer inaktiverade.

