Hemma igen från Barnkörveckan …

18 Jul

… och vilken vecka det har varit! Att få sina texter tonsatta och framförda av olika körer har varit en mäktig upplevelse.

Första dagen gick jag runt och hälsade på de fem olika körerna, och fick då höra tonsättningarna för första gången. Mycket speciellt! På onsdagen och torsdagen höll jag i två skrivarverkstäder, på torsdagen var det också en författarkväll där jag läste, berättade och svarade på frågor kring mina böcker. Fredagen och lördagen bjöd på konserter där jag också medverkade genom att läsa ur mina böcker.

Ja, och så ringde Thomas Bodström och frågade om jag ville läsa och vara prisutdelare på Fårö fotbollsskola som var samma vecka som Barnkörveckan. Det tackade jag förstås ja till!

Jag har blivit fantastiskt väl omhändertagen. Och Fårö är verkligen speciellt med sina karga landskap, fina stränder och så raukarna förstås. Och trevliga människor har jag träffat, både barn och vuxna. Bland annat kompositörerna Maria Kellström, Stefan Nilsson och Lotta Hasselquist. Inte mindre än åtta texter tonsattes och framfördes, med minst en text från var och en av mina diktsamlingar:

Liv (Maria, specialskriven)
Varm tass i mörkret (Maria, ur Varm tass i mörkret)
Vet du vad jag gjorde idag (Stefan, specialskriven)
Jag tror att döden finns (Stefan, ur Mera glass i däcken)
Amors pilar (Stefan, ur Ett värmeljus i din skalle)
Jag finns (Stefan, ur kommande samlingen Jag är världen)
Ser du hur havet (Lotta, ur Mera glass i däcken)
Onödigt (Lotta, ur Du är ett moln)

Ja, det här har verkligen varit en egoboost …

Fotografi 1: Barnkörens konsert, foto: Mårten Melin
Fotografi 2: Prisutdelning på Fårö fotbollsskola, foto: Helén Bodström
Fotografi 3: Stefan Nilsson, jag och Georg Riedel (initiativtagare till Barnkörveckan), foto: Noomi Riedel

3 svar to “Hemma igen från Barnkörveckan …”

  1. Staffan Melin 19 juli 2011 den 10:06 e m #

    Roligt att se bilder. Vore fantastiskt med ljudspår! 🙂

  2. Karin Blomquist 25 juli 2011 den 3:19 e m #

    Mårten!
    Tack för din medverkan i årets Barnkörvecka på Fårö! Går hela tiden omkring och nynnar på framför allt Varm tass i mörkret och Du är så onödigt snygg:-)
    Så småningom ska det komma en CD som iaf kan spridas bland föreningens medlemmar. Förhoppningsvis även till fler. Ska kolla mina foton och se om något är bra. Skickar i så fall! Stor kram från Karin

  3. Mårten 28 juli 2011 den 5:22 e m #

    Hej Karin, ja det var verkligen roligt att vara med! Jag nynnar också, mest på Liv … CD låter toppen. Kram!

Kommentarer inaktiverade.

