Sommarjobb i Malmö

8 Jun

Återigen får jag äran att hålla i en skrivarverkstad på Malmö stadsbibliotek, jag gjorde det förra året och det var himla roligt. Inför årets tre dagar (28-30 juni) har Anders Jaderup intervjuat mig om det ena och det andra:

Vad kommer att hända på skrivarverkstaden?
— Jag jobbar mycket med skrivövningar. Det låter kanske som ett tråkigt ord, men det handlar om att ge barnen och ungdomarna något att utgå ifrån, att ge dem en skjuts framåt i skrivandet. Det kan också handla om att komma med konkreta tips, som att man kanske först tänker ut vilka karaktärer och platser som ska finnas med i berättelsen och därefter placerar man karaktärerna i olika situationer.

Vad är det viktigaste som du kan lära dem?
— Framförallt vill jag få dem att känna att de kan skriva, att de har det i sig. Visa att det är roligt. Men det brukar de som anmäler sig till sådana här kurser redan veta. Då gäller det att få dem att ta nästa steg, kanske att skriva längre berättelser eller testa olika former, som poesi och seriemanus.

Om alla är lite nervösa, har du några knep för att lätta upp stämningen då?
— Jo, jag har en del tricks. Det handlar inte bara om skrivandet, man ska ju hänga tillsammans och ha kul också. Förra gången jag hade skrivarverkstad i Malmö gick vi iväg till en kyrkogård och satte oss, sådant kan göra att alla slappnar av lite.”

Och det går bra att anmäla sig här!

