Hej. Den här är till dig.

26 Maj

Har ni sett filmen Elling? Huvudpersonen lägger sina dikter i mataffärens pastapaket. I hemlighet, alltså. En ej namngiven reporter på tidningen Lundagård såg också den där filmen. Och sedan hände det här:

”Det trillade ut någonting ur en tidskrift för ung litteratur på biblioteket
häromdagen. Omslaget på den lilla skriften ser ni här intill: ”Hej. Den här är
till dej.” – Till mig, bara till mig, tänker jag? Ja, då är det väl bara att
läsa.”

Artikeln i Lundagård är från 2003, och det måste väl varit Ponton som var tidskriften för ung litteratur? Det måste i vart fall varit 2003 som också jag hittade ett exemplar av det lilla häftet – också på stadsbibblan i Lund, fast i en bok av Per Nilsson. En så riktigt cool idé! Jag har kvar den lilla volymen, handgjord, klistrad och sydd, och med dikterna skrivna på maskin. Det verkar vara samma dikter i Lundagårds exemplar, och de är inte alls dumma:

Det är lätt som lättmjölk
att glömma dig

Det är lätt som lättmjölk att
gömma dig
och försöka glömma
försöka glömma vart
[…]

Jag kom att tänka på det där häftet häromdagen och rotade fram det. Det finns en mejladress att skriva till om man gillar dikterna. Fast det är väl för sent för det? Eller? Himla fint var det i alla fall att hitta häftet den där gången för åtta år sedan – och ett himla fint häfte var det också. Jag undrar hur många författaren gjorde? Och vem författaren är förstås …

