Möt Mårten!

16 Mar

Åsa på Umeå stadsbibliotek intervjuade mig när jag var där för någon dryg månad sedan, och här kan du läsa hela resultatet! Men okej, härnere är ett litet utdrag …

Varifrån får du inspiration till dina böcker?
– Bland annat från egna erfarenheter men också från sådant jag läst eller sett på TV. Jag säger som Stephen King (en författare som skriver vuxenböcker); jag hittar inte på berättelser, jag HITTAR berättelser.
– Det är viktigt att våga leta i sig själv. Jag tror att alla kan skriva egentligen, om de bara vågar.
Flera av dina böcker har magiska inslag. Hur kommer det sig?
– Jag strävar faktiskt efter att skriva hyperrealistiskt. Därför är jag till exempel noga med dialoger, och det är särskilt viktigt när berättelsen har övernaturliga inslag.
Du skriver både poesi och berättelser, vad tycker du är roligast/svårast?
– Jag är glad att kunna skriva både och. Berättelser tar längre tid men det är mycket svårare att skriva en bra dikt. Ofta när jag träffar skolklasser får eleverna göra någon skrivövning. Då är dikter så bra.”
