Lättlästa veckor

11 Feb

Barnboksprat tar upp lättläst i dessa dagar och Helena har på sistone skrivit om både den här, den här och den här:

”Hela boken är väldigt fint skriven och vad jag gillar allra mest är att Emma verkar så mysig. Jag förstår varför Måns är kär i just henne! Så sjukt kär är första delen i en lättläst serie om Måns och Emma, som passar både nybörjarläsaren och lite äldre barn/ungdomar med lässvårigheter. Fiffigt nog framgår inte vilken ålder Måns och Emma har, och kärlek kan ju alla råka ut för, så de kan egentligen vara allt från sju till femton. En kul bonus är att det finns en intervju med författaren Mårten Melin i slutet. Jag ser fram emot att se vad som händer i nästa del!”

Bubblan i bibblan skriver också om Så sjukt kär (och om Thomas Hallings En blodig knoge):

”Bland de andra titlarna från 2010 gillar jag också Tomas Hallings En blodig knoge, som är en mycket kort och mycket ruggig historia om våld och rasism, och Mårten Melins Så sjukt kär som är den första boken om Måns och Emma. I den handlar det istället om den första nervösa kärleken och ett biobesök med förhinder. Tänk att det går att göra så bra historier på bara 14 respektive 19 sidor.”

PS. Det kom ett inlägg till på Barnboksprat där jag blir intervjuad om just att skriva lättläst. Klickeliklick!

