Jag har krystat fram ett monster

2 Feb

Här är BTJ:s recension på Mitt liv som monster. Det är lite coolt att ha med två böcker i samma BTJ-lista, Kyssas typ var också med i lista nr 5 för i år.

”Mitt liv som monster är ännu en berättelse om Alma. Boken börjar med några korta tillbakablickar från den första boken Mitt liv som apa (2010), där Alma kliver på olika brunnslock och blir förvandlad till apa. I denna berättelse har hon trampat på brunnslocket som har ett stort M – M står för människa, men också för monster. När Alma inte får sin favoritfrukost blir hon topp tunnor rasande, byxorna spricker, huden blir blå och lurvig. Ögonen förvandlas och blir illgröna. Monstret kommer också fram i skolan. Måttet blir rågat när hon blir utsatt för klassens värsta retsticka. Samtal från rektor till förtvivlade föräldrar och besök hos psykolog följer därpå. Dramat får dock ett något snöpligt slut. Bokens sensmoral är att det är viktigt att inte hålla tillbaka sin ilska, utan visa den på ett lämpligt sätt. Texten är dialogrik, har fart och känns lätt att ta till sig för en läsovillig 8-9-åring. Boken är satt i medelstor stil och uppdelad i många mindre stycken, vilket ger lågstadieeleven en extra knuff med bångstyriga bokstäver. Illustrationerna av Mimmi Tollerup ger texten stöd. Intensiva svartvita gouachebilder gör monstret Alma rättvisa. Författaren Mårten Melin är känd för att skapa roliga uppslag till sina berättelser, men den här historien känns ibland något krystad.” – Eva Sahlqvist.

Samtidigt meddelas från förlaget att Mitt liv som apa tryckts om för andra gången! Hurra!

