Gästblogg av stolt storebror

6 Dec

Ibland blir jag lite extra stolt över att ha en lillebror som är författare. Som i förra veckan när jag i min roll som informatör på Göteborgs universitet hjälpte en forskare på jobbet med att skriva ett pressmeddelande. Hon har tillsammans med en kollega skrivit boken Från fabler till manga som är en översikt av svensk och översatt barn- och ungdomslitteratur.

− Jag ser att ni inte har skrivit något om min bror i den, sa jag lite skämtsamt till henne när jag bläddrade i boken.

När hon fick reda på vem min bror är berättade hon att hennes dotter dagen innan hade läst klart ”Som Trolleri” och sagt så här till henne:

− Mamma, har du läst den här boken?
− Nej, det har jag inte gjort ännu.
− Gör det, den är så himla bra!

Blir man inte stolt som storebror över att höra något sådant berättas för en så vet jag inte vad som krävs. Jag blev det i alla fall.

Dessutom slumpade det sig så bra att Mårten de närmast dagarna bor i Göteborg eftersom han gör författarbesked i skolklasser i Härryda kommun. På onsdag ska jag träffa honom och då har han lovat att signera ”Som Trolleri” till forskarens dotter. När hon fick reda på att Mårten var min bror sa hon nämligen till sin mamma att hon önskade sig hans autograf. Så snart har hon den i sin bok, och jag är glad att jag kunde hjälpa henne med att ”trolla fram” den.

/Thomas Melin

Ett svar to “Gästblogg av stolt storebror”

  1. Mårten 06 december 2010 den 10:38 e m #

    Tack, snälla Thomas! Jag blir också stolt! 🙂

Kommentarer inaktiverade.

