Rapport från Göteborg

26 Sep

Jag har kommit hem från Göteborg och Bok & Bibliotek (Bokmässan, då)! På programmet stod ett miniseminarium om poesi för barn som jag höll i själv. Det var roligt! Jag fick till och med möjlighet att göra en liten skrivövning med åhörarna … Jag deltog också i en välbesökt diskussion om lättläst som litteraturpedagog Agneta Edwards ledde.

Jag var förbi Kulturrådet och Barnens Bibliotek och fick årets Barnbokskatalog av Katarina Dorbell. Där finns för övrigt båda mina vårböcker med (Mitt liv som apa och Som trolleri), det är sånt där jag står och kollar fast jag försöker få det att se ut som att jag bara tittar i katalogen rent allmänt …

Och så pratade jag med en massa trevliga förläggare, bloggare (Hej Sofia!), bibliotekarier, vänner, läsare och inte minst barn- och ungdomsboksförfattare (och ursäkta att jag inte länkar nu, men …): Hans Peterson, Torsten Bengtsson, Karin Salmson, Inger Sandberg, Thomas Halling, Lena Lilleste, Åsa Storck, Gunnar Åberg, Kim Kimselius, Gudrun Wessnert, Malin Stehn, Joakim Gunnarsson, Jessika Berglund, Jo Salmson, Erik Magntorn, Pernilla Stalfelt, Mårten Sandén (tack för en trevlig promenad!), Petrus Dahlin, Ingelin Angerborn, Per Nilsson, Bo R Holmberg, Katarina Kieri, Åsa Lind, Jujja Wieslander, Stefan Casta …

Hans-Erik Arleskär på En Bok För Alla gav mig ett par ex av nya antologin Kääärlek där jag har med fyra dikter och ett halvt kapitel ur Amor anfaller! En fin antologi av Siv Widerberg, men vad hände med Emmas fina bild?

Jag köpte nya Lorangaalbumet till äldsta dottern och Karin Tidbecks novellsamling Vem är Arvid Pekon? till mig själv. Och en muminjulgranskula till julgranen!

När jag åkte tåget hem satt jag förresten mittemot en man som visade sig vara förläggare på Liber. Han hade en Hegaspåse och jag var tvungen att fråga varför. Jo, han hade köpt en bok till sin dotter. Vilken? Mitt liv som apa

5 svar to “Rapport från Göteborg”

  1. emma 26 september 2010 den 2:53 e m #

    ja! eller hur? måste höra med dom på E B F A. . . var tog illun vägen?? stod där i montern i trängseln o bläddrade. hittade bara vinjetten. men illun?? th!
    kul att seminarierna och skrivövning verkar gått så fint. hurra! 🙂

  2. Helena / Barnboksprat 26 september 2010 den 5:22 e m #

    Jag fick i alla fall höra en av dina dikter idag, uppläst av Siv Widerberg. Synd att du inte hade något söndagsseminarium, det hade jag gått på i så fall!

  3. Mårten 26 september 2010 den 8:32 e m #

    Men så skumt med bilden, Emma! På dem bara! Och vad roligt att Siv läste en dikt, Helena! Vi får ses någon annan gång!

  4. Sofia 01 oktober 2010 den 9:36 e m #

    Hej Mårten! Tack igen för boken. Jag har redan läst den ett par gånger och kommer snart blogga om den så håll utkik : )

    Har du förresten sett att Som trolleri är med på årets 100-lista-affisch som Bokjuryn ger ut? Om inte kan du se det här: http://barnensbibliotek.se/Bokjury/100listan/tabid/953/Default.aspx

  5. Mårten 04 oktober 2010 den 9:46 f m #

    Trevligt med Trolleri, Sofia!

Kommentarer inaktiverade.

