Avtal

24 Aug

Idag damp avtalet till min nästa bok på Rabén & Sjögren, Förvandlad, ner på hallmattan. Och även om jag redan fått beskedet innan per mejl att boken ska bli av är det alltid så skönt att få den där bunten med papper att skriva på … Så får man dessutom reda på hur många ex boken ska tryckas i – 7000 stycken. Det är ju inte illa!

Just nu håller jag på med uppföljaren till Förvandlad. Jag hoppas bli klar före jul – men ni får läsa lite, lite här redan nu:

”Vad hände?” frågade jag.
”Tyckte vi behövde lite lugn och ro”, sa Siska.
”Men var är vi?”
Jag tittade mig omkring. Och bara gapade.
Vi var utomhus. Högt uppe på en klippa. Långt därnere såg jag en flod som rann genom ett stenigt landskap. Jag såg faktiskt inte en växt så långt ögat nådde. Jag tittade uppåt, himlen var mörkgrön. Ingen sol, inga moln, inga stjärnor, ingenting. Men det var tyst och lugnt.
”Det är typ … himlen!” utbrast jag.
Siska grimaserade.
”Här är skönt. Men att kalla det himlen är att gå lite för långt.”
”Men vad är det för något?”
Jag tittade på Siska. Vem var hon?
Den funkar nog bara på människor. Så hade hon sagt. Jag var säker på det. Och i så fall var Siska ingen människa.
”Det heter inget”, sa Siska. ”Det är inget. Bara floden därnere kan ta den som hamnar här vidare.”
”Men du kunde ta oss hit.”
”Ja jag, ja”, svarade Siska.
Sedan sa hon inget mer. Bara satt där på klippavsatsen och dinglade med benen. Och jag satt också stilla. Och njöt. Hjärnan blev helt lugn, den rensades från alla tankar. Egentligen borde jag vara skiträdd. Men det var jag inte. Jag brydde mig inte om hur vi kommit dit, jag brydde mig inte om vem Siska var. Jag brydde mig inte om hur jag skulle komma härifrån.
Jag kände mig bara helt fri.

4 svar to “Avtal”

  1. emma 24 augusti 2010 den 12:30 e m #

    Såg just postbilen komma åkandes i en jäkla fart – betyder att jag strax ska vittja brevlådan efter kanske detsamma då…? 🙂

    Och GNHHH vad spännande…!!! (alltså TEXTEN, inte att vittja brevlådan..)

    (ja 7000 ex får man gratta till!)

  2. Mårten 24 augusti 2010 den 2:09 e m #

    Låg där nåt i lådan …?
    Kul att du gillade texten! Blir det något av den räknar jag kallt med att du gör omslaget! 🙂

  3. emma 25 augusti 2010 den 11:46 f m #

    nae, det låg inget däri! kanske idag..?

    -räkna kallt med att det vill jag naturligtvis! 🙂

  4. Joakim Gunnarsson 30 augusti 2010 den 12:02 f m #

    Alltså: 7000 ex!!! Wooohooo! 🙂

Kommentarer inaktiverade.

