Jubileumsinlägg med TÄVLING!

15 Aug

Idag fyller min blogg ett år! Hurra! Det firar jag med att ni får se denna tjusiga skiss som Emma Adbåge har gjort, det är klassen i min nästa bok på Rabén & Sjögren, Förvandlad. Fin, va? Bilden kommer (nog) inte att vara med i boken så det är väldigt exklusivt!

Och så firar jag med en tävling! ALLA får vara med, kompisar, familj, förlagsfolk, bloggare och kollegor inkluderade. Första pris är ett signerat ex av den inbundna (slut sedan 2007 egentligen) utgåvan av min bok Svarta kängor med gul söm. Har du den kan jag ju alltid signera den till någon annan, så var med! Allt du behöver göra är att i kommentarfältet tipsa om en barn- eller ungdomsbok! Motivera gärna! Jag drar en vinnare på fredag den 20 augusti bland alla svar som kommit in. (Spelar förstås ingen roll vad du tipsar om!)

Jag bidrar själv med ett fett tips: Bjørn Sortlands Alla har ett hungrigt hjärta som jag fått tips om på min bokcirkel. Så enkelt och så direkt in i hjärtat om gravida sextonåriga Ina.

Hurra hurra hurra!

15 svar to “Jubileumsinlägg med TÄVLING!”

  1. Helena / Barnboksprat 17 augusti 2010 den 9:44 f m #

    Jag tipsar om böckerna om Doktor Proktor av Jo Nesbø. Den första heter ”Doktor Proktors pruttpulver”, den andra ”Doktor Proktors tidsbadkar” och i höst kommer den tredje, ”Doktor Proktor och världens undergång. Kanske.”

    Jag gillar dem för att de är fantastiskt roligt skrivna, fulla av fyndigheter, finurligar och smarta återkopplingar. Så här börjar första boken:

    ”Det var maj och när solen hade lyst en stund på Japan, Ryssland och Sverige gick den upp över Oslo. Oslo är en ganska liten huvudstad i ett ganska litet land som heter Norge. Den satte genast igång med att skina på det gula och lagom lilla slottet, där det bor en kung som inte bestämmer så mycket att det gör något, och på Akershus fästning.

    Där sken den in på de gamla kanonerna som pekade ut mot Oslofjorden, genom fönstret på kommendantens kontor och på den yttersta av alla dörrarna som till slut ledde in till stadens mest fruktade fängelsecell, Dödinghålan, där bara de farligaste och värsta brottslingarna satt.

    Cellen var tom, bortsett från en rattus norvegicus, en liten norsk råtta, som tog sitt morgonbad i toaletten. Solen steg en pytteliten bit högre och lyste på barnen i en skolorkester som hade tränat sig på att vakna väldigt tidigt, ta på sig uniformer som kliade, och som nu övade sig på att marschera och spela nästan i takt. För snart var det 17 maj, Norges nationaldag, och då skulle alla skolorkestrarna i hela det lilla landet vakna väldigt tidigt, ta på sig uniformer som kliade och spela nästan i takt.”

  2. Pia 17 augusti 2010 den 8:32 e m #

    Jag vill tipsa om Mycket mer än så av Sarah Dessen.

    En tonårstjej som möter en kille, föräldrarna skilda, pappan omgift och har skaffat en ny familj, ganska banalt men historien är väldigt bra berättad. Vad som gör att jag tycker så mycket om boken är att den känns äkta i beskrivningen av framförallt de frånskilda föräldrarna och den nya frun.

    Men huvudpersonen, Auden, bara namnet gör ju att man gillar henne, är en stark och självständig tjej med ganska mycket civilkurage men inte van vid hur andra tonåringar beter sig. Den här sommar tar en vändning som hon själv minst av allt väntade sig.

    När sommaren är slut har inte bara Auden lärt sig en massa utan även de vuxna i hennes omgivning har fått sig några riktiga tankeställare. En slags feelgood bok för tonårstjejer och unga vuxna.

  3. Mattias 18 augusti 2010 den 9:04 f m #

    Jamen då tar jag och tipsar om praktverket Barnens Lexikon som kom ut på Bonniers förlag 1981. Känns kanske lite fel att tipsa om ett lexikon på en författares blogg, men som illustratör kan jag inte låta bli att tycka att Tord Nygren gjorde ett riktigt tjusigt arbete. Texterna är det inget fel på de heller.

    Så kan jag väl även nämna en något senare favorit som är Minus och stora världen av Sven Nordqvist.

    Tack och bock!

  4. Lena/S.Ryds bibliotek 18 augusti 2010 den 9:21 f m #

    Jag tipsar om Decembergatans hungriga andar av Ulrika Lidbo. Den är den mest levande och ärliga bok jag läst om en tonårstjej som drabbas av anorexi. Borde vara obligatorisk läsning för alla vuxna som jobbar med ungdomar. Bra också för föräldrar, syskon och kompisar till anorexidrabbade då det finns mycket att lära i boken om hur en anorektiker tänker och fungerar. Tjejen i boken blir väldigt levande för läsaren.

  5. Linnea Regnlund 18 augusti 2010 den 9:26 f m #

    jag vill tipsa om ”ibland bara måste man” av David Levithan. det är en ganska galen och helt underbar bok som utspelar sig i en väldigt queer värld. helt befriande om man känner sig instängd i heteronormen och inte är så sugen på att läsa de vanliga komma ut-historierna, utan snarare är sugen på att vidga sina vyer och se lite nya horisonter.

  6. Åsa Storck 18 augusti 2010 den 12:43 e m #

    Då måste jag tipsa om Johanna Lindbäcks ”Saker som aldrig händer” som jag just sträckläst. Om kärlek och svek och hur man gör med kompisar som gått bakom ryggen på en. Bl a.
    Går inte att släppa!

  7. Stfn 18 augusti 2010 den 1:53 e m #

    En annan Sven Nordqvist man inte kan vara utan: ”Var är min syster”!

  8. Thomas Melin 18 augusti 2010 den 4:05 e m #

    Grattis på ettårsdagen från en bloggare till en annan!

  9. Mårten 18 augusti 2010 den 7:29 e m #

    Tack Thomas!

  10. Tua 18 augusti 2010 den 7:45 e m #

    ”Vems mormor” av Stina Wirsén.
    För att en mormor också kan vara en farmor och för att kusiner kan vara både bra och dumma och äta för mycket deg. Femåringen och mamman är lika förtjusta och bilderna får tvååringen att sitta helt still bredvid.

  11. Feuerzeug 19 augusti 2010 den 10:50 f m #

    Jag vill tipsa om så många böcker. Men den jag alltid återvänder till är Denna sagolika tid av Robert Syk, från 1984. Kanske kan det också vara en ny bekantskap.

    Boken handlar om en pojke som får uppleva världens undergång, mer eller mindre. Han försöker överleva utan att förlora sin mänsklighet. Den är berättad på ett milt och stilla sätt, utan onödigt våld eller frossande i olycka. Jag har aldrig kunnat glömma den.

    Det finns många, många bra ungdomsböcker och jag kunde göra en lång lista, men jag väljer nog den här istället, för den är värd första platsen. Just för att den är oförglömlig på något sätt.

    http://www.goodreads.com/book/show/6880611-denna-sagolika-tid

  12. Thomas 19 augusti 2010 den 1:38 e m #

    ”Biggles flyger västerut” är en höjdare. Eller var det ”Biggles flyger österut”?

  13. emma 19 augusti 2010 den 2:34 e m #

    grattis förresten på bloggjubiléet. jag kanske inte ska vara med och tävla om boken, för jag har ju redan. 🙂 men mitt bästaste boktips är bladen brinner av barbro lindgren. den läste jag för första gången helt nyss, en hel sommarkväll och kunde inte sluta. den vill jag tipsa mej själv som tonåring, om. tack ska jag ha. varsågod. 🙂

  14. Mårten 19 augusti 2010 den 2:34 e m #

    Thomas: Biggles flyger vilse, kanske? 😉

  15. Emma 20 augusti 2010 den 12:04 f m #

    Jeg tipser om ”Ærtehalm” af Anne-Marie Donslund og Tina Sakura Bestle. Den er ikke udkommet endnu tror jeg, men den er så fin og illustrationerne er så flotte. De er tegnet af Rikke Villadsen 🙂

Kommentarer inaktiverade.

