Trolleritolkning

28 Apr

En intressant analys av Som trolleri finns här, kul att boken kan engagera en 42-åring: ”Blir män betagna i kvinnor som är lite avvikande, luktar konstigt, ser annorlunda ut (som ett troll) och får dom att tappa sin vilja, sina egna intressen och till slut lämna sin familj? Mikael har en trollsyster. Hade hon kunnat trollbinda någon pojke? Hade hon kunnat trollbinda Mona om hon var först på plan?”

Ja, ska sanningen fram blev jag rätt sugen på att skriva om boken, med en kille som berättare istället … Jag tror absolut att Mikaels syster skulle kunnat trollbinda någon också, men det är klart att det är lätt att trilla i genusfällor titt som tätt, fast man helst hade velat låta bli.

Och självklart får man analysera boken hur mycket man vill! Fast jag hör till dem som inte tror att Bosse Olsson fryser ihjäl där på bänken, han åker till Landet i fjärran ju! Och jag tänkte när jag skrev boken att Mona blir bergtagen, som i sagorna. Ingenting annat.

2 svar to “Trolleritolkning”

  1. anton 03 maj 2010 den 7:07 e m #

    hej jag heter anton. jag går på gustavslund vi läser din bok och den är så bra!!!!!!!!

  2. Mårten 03 maj 2010 den 9:32 e m #

    Hej Anton! Jätteroligt att du gillar boken! Heja dig!

Kommentarer inaktiverade.

