Den fruktade BTJ-recensionen

12 Feb

Det är alltid nervöst att vänta på BTJ-häftets omdöme om ens bok. Det är ju den som till stor del avgör i vilken utsträckning boken kommer att finnas på landets bibliotek. Plus att man får ju inte alltid så många recensioner på sina böcker (jag får i alla fall inte), men BTJ-recensionen vet man att den alltid kommer. Sen är jag så dum också att jag på min webbsida i varje bokpresentation hittills tagit med ett utdrag från BTJ-omdömet, eftersom de hittills varit positiva … Så nu måste jag ju fortsätta med det, även om det skulle vara en mindre fördelaktig recension!

Nåväl, här är recensionen på Som trolleri. Och den behöver jag inte skämmas för. Tack till Gunvor på BTJ som skickade den!

Melin, Mårten. Som trolleri. R&S. 176 s. Inbunden. 10 år och uppåt.

Barnboksförfattaren Mårten Melins nya bok är en ovanligt allvarlig bok, fylld av mystik och fantastik. 12-åriga Mona har sommarlov. Föräldrarna är separerade, jobbar mycket och Mona har precis bestämt sig för att bo med pappan. Ute på hans landställe händer det inte mycket. Mona tillbringar dagarna med att bada. En dag träffar hon den märklige Mikael nere vid bryggan. Mikael är smutsig, tyst och gillar inte vatten men väcker starka känslor hos Mona. Det här är en sagoliknande berättelse om stor kärlek, att våga möta människor som är annorlunda och om frånvarande vuxna som är värre när de är närvarande. Mona är en fint mejslad karaktär med många bottnar och realism, och Mikael får ha integritet och ändå vara ömsint och kärleksfull. Längs historien förstår läsaren snart, och Mona strax efter, att Mikael är ett troll. Mona ställs mellan svåra val, att följa med Mikael till skogen och tappa allt minne av sitt liv, bli Bergtagen, eller stanna i verkligheten. Stora frågor ställs i denna bok, som är livfull, sorglig, spännande och underbart dramatisk.- Siska Humlesjö.

2 svar to “Den fruktade BTJ-recensionen”

1. emma 14 februari 2010 den 8:11 e m #

men DU så bra. grattis börjar bli ett slitet ord men vad säger man? man säger grattis igen. tur man inte har en viss grattis-kvot per år. 😉