Nu ska jag hålla käften

10 Feb

Jag har läst ofta att författare inte vill prata om sina böcker innan de är klara. Jag har aldrig riktigt fattat det tidigare, förutom att man förstås inte vill att någon ska sno ens geniala idéer. Fast nu har jag förstått!

Jag har sagt om mitt pågående manus att jag ska slänga de första 40 sidorna jag skrivit. Det var en grej med miljön som jag inte alls fick ihop. Men nu har jag ångrat mig! För jag kom på en fiffig ändring som gjorde allt möjligt. Så, nu funkar det! Grejen är bara att jag sagt till både Barnboksprat och Kamratposten att jag ska slänga de här sidorna, liksom till säkert 500 barn i Härryda kommun när jag gjorde författarbesök där. Inte utan att jag känner mig lite dum.

Så nu ska jag också sluta prata om mina böcker innan de är klara. Det här var sista gången. Men ett litet, litet smakprov ska ni få ändå.

”Din flickvän verkar ha lite speciella intressen”, sa Oliver.
”Hon är inte min …”, fick jag fram.
Jag svalde, kände mig helt kräkfärdig. Jag lämnade tillbaka pappret till Oliver och gick iväg. Jag hörde hur Oliver ropade på mig men jag var bara tvungen att hitta en toalett. Runt hörnet fanns det en. Jag nästan ramlade in genom dörren, låste och fällde upp toalettstolen.
När jag såg ner i toaletten höll jag på att svimma, det var som om huvudet blev helt vitt.
Där var små, små ben som stack upp ur kräkset.
Som efter en mus.
Jag spydde igen. De små benen syntes inte längre.

2 svar to “Nu ska jag hålla käften”

  1. Helena 10 februari 2010 den 1:12 e m #

    Haha! Det gör väl inget, gläd dig åt att du hittade en lösning i stället. Och hela grejen visar väl bara hur det är att skriva…

    Spännande smakprov, nu blir jag nyfiken!

  2. Mårten 10 februari 2010 den 2:13 e m #

    Jag har redan ändrat i smakprovstexten också!!!

Kommentarer inaktiverade.

