Om att välja

28 Aug

Ibland har jag bara så svårt att välja vad jag ska skriva om! Eller, vad jag inte ska skriva om. Just nu har jag tre idéer till manus där jag kommit lite längre i funderingarna, det finns halvfärdiga synopsis, ett par testkapitel och en massa anteckningar till alla. Men nu är det dags att välja vilken jag ska skriva först, för jag kan inte skriva fler än en i taget. Kanske ska jag ta den här:

När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga saker:
1. Jag var inte hungrig. Det var jag annars alltid när jag vaknade. Fast törstig var jag, rejält törstig.
2. När jag drog undan täcket märkte jag att jag hade fått jord på fötterna. What, liksom? Var det min syrra Sofia som skojade eller?
3. Jag hade hårstrån i munnen. Små, korta. Som från en gosedjur eller något. Men jag ägde inget gosedjur.
Tre konstiga saker. Det skulle snart bli fler. Många fler.

eller den här:

Fabian hade ritat tre rutor. Jag var inte ens klar med min första.
”Få se”, sa jag.
Han drog några snabba streck till med blyertspennan, sen höll han upp sidan.
Fabian var väldigt bra på att rita. Särskilt superhjälteserier. Och särskilt superhjältetjejer med jättetuttar och smala midjor.
”Hon ser ut som om hon ska gå av på mitten”, sa jag.
Det lät lite klagigt. Fabian såg surt på mig.
”Fast håret blev väldigt snyggt”, la jag till.

eller kanske den här:

Sedan tog hon mig i handen och drog mig genom folkmassan. Jag kände hur någon tog mig på rumpan. Jag kollade inte bakåt för att ta reda på vem.
Annika och jag gick över parkeringen.
”Tack för hjälpen”, sa jag. ”Jag klarar mig nu.”
”Inte då”, sa Annika. ”Jag skjutsar hem dig.”
”Men jag har min cyk…”
”Den kan jag ta i bilen. Du ska inte cykla efter en sådan upplevelse. Jag förstod inte vad som flög i dem. Eller, det gör jag kanske.”
Hon log mot mig och kramade min hand. Inte hon också!

Eller så kanske jag ska utveckla den där idén jag fick i morse om en … Nej, nu får det vara slut på idéerna. Nu SKA jag börja skriva! Men vilken …?

6 svar to “Om att välja”

  1. Carinchen 01 september 2009 den 5:29 e m #

    Kul att du bloggar så att jag kan hålla mig uppdaterad!

    Jag röstar absolut för att du ska fortsätta att skriva på det första textavsnittet. Så det så 🙂

  2. Mårten 02 september 2009 den 11:34 f m #

    Jag hör och lyder! 🙂

  3. Joakim Gunnarsson 05 september 2009 den 5:19 e m #

    Men alla tre är så bra! Jag förstår att du har svårt att välja. Hedvig hälsar att hon gillar de två första bäst.
    Jag är nog mest nyfiken på den tredje. 🙂

  4. Mårten 05 september 2009 den 8:33 e m #

    När jag har gjort den första går jag igång på de andra två! Antagligen den tredje före den andra. Jag är nog också mest nyfiken på den …!

  5. emma 05 september 2009 den 11:03 e m #

    den första är ju skitaspännande!! jag satt å bet mej i läppen när jag läste. storögt. – SPÄNNANDE! ta den först. de andra två måste komma sen, för de är också bra.
    ps. en kompis till mej gick i sömnen en natt, o blev HEM-LEDD av okända människor fö rhon vaknade inte, men… när hon vaknade va fötterna smutsiga och hon började minnas lite. gnh!

  6. Mårten 06 september 2009 den 1:26 e m #

    Vilken tur att de visste var hon bodde! Låter skitläskigt ju!

Kommentarer inaktiverade.

